8 سپتامبر 2022- ورزش منظم به پیشگیری و به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض آن کمک می کند. محققان موسسه ی کارولینسکا به همراه تیمی از دانشمندان بین‌المللی دریافته‌اند که فعال شدن سیستم ایمنی در ماهیچه‌های اسکلتی در حین ورزش ممکن است دلیل تفاوت در نحوه ی درک و واکنش بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به ورزش باشد. این یافته ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً دارای یک پاسخ التهابی نامنظم در چندین بافت هستند که با عوارض بیماری مانند مقاومت به انسولین و بیماری های قلبی عروقی همراه است. در این مطالعه، محققان نقش اساسی اگزرکین‌ها- سیتوکین‌های پاسخ‌دهنده به ورزش-را بر رشد و توسعه ی ماهیچه‌های اسکلتی در افرادی با تحمل گلوکز طبیعی و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کشف کردند.

پروفسورJuleen R. Zierath، رهبر این مطالعه از بخش پزشکی مولکولی و جراحی و دپارتمان فیزیولوژی و فارماکولوژی در موسسه کارولینسکا، گفت: در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، یک دوره ورزش حاد، سیستم ایمنی بدن را به شیوه ای متمایز و قویتر در مقایسه با داوطلبان سالم فعال می کند.

در این مطالعه از مردانی با تشخیص دیابت نوع 2 که پیش از مطالعه ورزش نمی کردند و داوطلبان سالم با سن و وزن مشابه، ثبت نام شد. از داوطلبان خواسته شد تا یک تک دوره ی تمرینی را روی یک دوچرخه ی ثابت انجام دهند. محققان نمونه ‌هایی از خون و ماهیچه‌های اسکلتی افراد شرکت کننده را جمع‌آوری کردند و در این نمونه ها پاسخ به ورزش را بررسی نمودند.

آنها دریافتند که چندین سیتوکین- مولکول های تولید شده توسط سیستم ایمنی در پاسخ به استرس- در عضله اسکلتی نمونه برداری شده از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تولید می شود. محققان سپس اثر این سیتوکین ها را در سلول ها در محیط کشت مورد آزمایش قرار دادند تا مشخص شود که آیا این مولکول ها بر نحوه ی واکنش سلول های ماهیچه اسکلتی به ورزش تأثیر می گذارند یا خیر.

ورزش منظم پاسخ التهابی را کاهش می دهد

پروفسورZierath ، گفت: با توجه به اثرات ارتقاء دهنده سلامتی تمرینات بدنی منظم بر متابولیسم و عملکرد عضلات اسکلتی، تشدید پاسخ التهابی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احتمالاً پاسخی مفید به ورزش حاد است که اگر ورزش به طور منظم در طول رژیم های تمرینی تکرار شود، احتمالاً فعال شدن سیستم ایمنی کاهش می یابد و کاهش التهاب برای کنترل گلوکز و کاهش عوارض مرتبط با دیابت نوع 2 مفید خواهد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-individuals-diabetes-differently.html